2 aug. 2025
Cum vor alege consumatorii să se răsfețe, să celebreze, să se hrănească și să se bucure de produsele de patiserie și cofetărie în 2026? Programul global de cercetare a consumatorilor Taste Tomorrow oferă o perspectivă unică asupra alimentelor viitorului. Pe baza sondajului nostru internațional, a analizei digitale bazate pe inteligență artificială și a expertizei culturale umane, anticipăm că acestea vor fi cele 3 tendințe principale în materie de prăjituri și patiserie fină despre care toată lumea va vorbi în 2026:
Porția perfectă
Aroma acrișoară – nota surprinzătoare
Combinații de texturi
Porții mai mici, nu renunțare la desert
În 2026, tendințele globale în materie de deserturi sunt tot mai puternic influențate de dorința de echilibru și stare de bine. Una dintre cele mai simple și reconfortante modalități de a te răsfăța și a te simți bine? Un desert delicios. Consumatorii vor, la propriu, să aibă o prăjitură și să o și mănânce. Deserturile și produsele de patiserie fină nu mai sunt doar despre răsfăț, ci devin mijloace de satisfacție emoțională și momente de recompensă conștientă.
Pe măsură ce preocuparea pentru sănătate crește, consumatorii nu renunță la desert, ci aleg porții mai mici, dar de o calitate superioară. Această schimbare reflectă o tendință mai amplă către premiumizare: ideea de a consuma mai puțin, dar mai bun. O singură prăjitură rafinată, realizată cu măiestrie, poate oferi mai multă bucurie decât o felie mare, deoarece satisface atât pofta, cât și conștiința.
Conform studiului nostru global, 63% dintre consumatori afirmă că preferă să se bucure de deserturi în porții mai mici, decât să facă compromisuri la gust. Procentul crește la 70% în Orientul Mijlociu și Africa, 66% în America de Sud și 64% în America de Nord. Comportamentul online confirmă această tendință: căutările pentru „mini desserts near me” au crescut cu 400%, iar discuțiile online despre mini tarte au explodat cu 1.500% în trimestrul al doilea din 2025.
În Coreea de Sud, una dintre cele mai populare tendințe de patiserie pentru 2026 este apariția „one-bite cakes” – prăjituri miniaturale, de dimensiunea unei singure felii, realizate în stilul torturilor clasice în straturi, dar reduse pentru o nouă generație de iubitori de deserturi. Mii de micro-torturi umplu deja feedurile de pe Instagram, apreciate nu doar pentru aspectul lor adorabil și fotogenic, ci și pentru că oferă o modalitate mai echilibrată și mai accesibilă de a te bucura de desert. Pentru consumatori, aceste prăjituri în miniatură oferă echilibrul perfect între celebrare și moderație. Pe măsură ce tendința se extinde la nivel global, estimăm că formatele reduse de prăjituri vor reprezenta rețeta sigură a succesului în 2026.
Aromele vibrante care adaugă aciditate
După o creștere spectaculoasă în popularitate anul trecut, aromele acrișoare s-au impus ca una dintre cele mai mari și mai discutate tendințe din industria patiseriei și cofetăriei, ocupând constant primele poziții la nivel global. În 2026, coaja de lămâie și aromele fructate, ușor acide, domină scena prăjiturilor, deserturilor și a patiseriei fine. Însă această tendință merge mult dincolo de citrice. Așadar, ce anume determină această schimbare de gust?
Deși patiserii și cofetarii se pot baza oricând pe farmecul atemporal al aromelor de lămâie, zmeură și fructul pasiunii, cei care caută inovația ar trebui să fie atenți la noile tendințe: un set de arome îndrăznețe și inedite câștigă rapid popularitate și redefinește peisajul gusturilor în 2026. Aceste ingrediente emergente aduc bogăție culturală, profunzime senzorială și o poveste nouă în universul patiseriei moderne:
Tamarind
Acest fruct tropical, o păstaie maronie, plină de pulpă dulce-acrișoară, oferă un gust intens, exotic și nou pentru mulți consumatori la nivel global, stârnindu-le curiozitatea. Doar în trimestrul al doilea al anului 2025, discuțiile online despre tamarind au crescut cu 35%.
Fiori di Sicilia
Tradus literal drept „florile Siciliei”, acest aromatizant intens parfumat provine din insula italiană. Amestecul său rafinat de note de portocală, vanilie și flori câștigă rapid popularitate, în special în regiunea Asia-Pacific, unde aromele premium și subtile sunt în plină ascensiune.
Makrut lime
Acest fruct citric aromat, cu coajă verde, grunjoasă și frunze foarte parfumate, este din ce în ce mai utilizat în deserturi precum Pavlova, sorbeturi sau cheesecake-uri. În Europa, interesul pentru lime-ul Makrut a crescut cu 44% în ultimul an.
Răsfăț multisenzorial prin texturi crocante, elastice și cremoase, toate într-o experiență unică.
Ceea ce face cu adevărat o gustare delicioasă pentru consumatorii de astăzi este o combinație de texturi contrastante. Un amestec de texturi moi, lipicioase, crocante și friabile oferă o experiență satisfăcătoare și captivantă. Pentru 71% dintre consumatorii la nivel global, deserturile cu texturi interesante reprezintă o bucurie autentică. Conform previziunilor noastre Taste Tomorrow, această dorință pentru răsfăț multisenzorial va exploda în 2026, stimulând inovația pentru prăjituri, deserturi și patiserie fină. De la straturi cremoase combinate cu foi crocante, până la centre elastice ascunse în exterioare fragede, următoarea generație de delicii va fi definită de combinații îndrăznețe de texturi, transformând fiecare mușcătură într-un moment de descoperire.
Unul dintre cele mai eficiente moduri de a amplifica experiența texturală este adăugarea unei umpluturi bogate și contrastante. Conform studiilor, 86% dintre consumatori consideră că o umplutură cremoasă sporește răsfățul și intensitatea aromelor în produsele de patiserie și cofetărie. Nu este surprinzător că în online căutările pentru „deserturi cu umplutură cremoasă” au crescut cu 51% în 2025, iar apetitul pentru răsfăț nu dă semne de încetinire în 2026.
Prăjiturile în straturi rămân o modalitate tradițională de a crea contrast textural, o tendință reflectată în creșterea de 121% a conversațiilor online despre „seven-layer chocolate cake”. Deserturile în straturi oferă o călătorie senzorială complexă, de la cremos la crocant și elastic, pe măsură ce sunt degustate. Un exemplu de referință este vanilla entremet-ul de la Pleincœur, patiseria pariziană a renumitului chef Maxime Frédéric. Aromele provenite din trei tipuri de vanilie oferă o experiență decadentă, dar familiară. Ce atrage cu adevărat consumatorii este contrastul dintre mousse-ul și crema moale și biscuiții crocanți, alături de un gem fin din lapte, creând un echilibru perfect între texturi și savoare.
Află ce caută consumatorii în produsele de panificație, patiserie și ciocolaterie. În prezentarea generală a principalelor tendințe în domeniul panificației și ciocolatei pentru 2026, veți găsi răspunsuri la întrebarea ce determină cele mai influente tendințe alimentare actuale, de la evoluția nevoilor consumatorilor și preocuparea pentru sănătate până la inovații în materie de textură și explorarea aromelor.