10 iul. 2022
În acest studiu al anului 2021, analizăm cele mai semnificative schimbări din lumea panificației, a patiseriei și a ciocolateriei din perspectiva consumatorilor. Pe baza cercetărilor noastre la nivel mondial privind consumatorii și a monitorizării online constante, am identificat 6 tendințe cheie în cadrul celor nouă teme generale: Confort superior, Experiența la un alt nivel, Gust, Artizanat, Prospețime, Sănătate, Hiper-personalizare, Transparență și Stil de viață etic.
Magazinele își combină atuurile din mediul offline și online pentru a crea o experiență figitală
Alimentele ambalate câștigă popularitate datorită prospețimii și igienei lor
Produselele de panificație cu un aspect deosebit amplifică experiența gustului
Magazinele și mărcile au o prezență online plină de viață, cu opțiuni de cumpărături pe internet și livrare la domiciliu
Nu ați auzit încă de experiența figitală? Atunci a sosit momentul să vă familiarizați cu acest concept în care experiența fizică și cea digitală a consumatorului este integrată cu succes. Anul acesta am observat cu toții tot mai multe magazine fizice extinzându-se în sfera online și viceversa, cu opțiuni de click-and-collect sau livrare la domiciliu.
În timp ce prezența online este o necesitate, 77% dintre oameni nu ar dori să constate dispariția magazinelor de pe stradă. Este nevoie de o strategie care să unească magazinele fizice, canalele de comunicare digitală și experiența consumatorilor de acasă.
Arătați consumatorilor produsul vostru în acțiune cum spre exemplu se întâmplă în Londra la E5 Bakehouse. Aici clienții pot adresa întrebări brutarilor și în același timp pot savura o cafea și o gustare.
Prin opțiunea click-and-collect magazinele au îmbinat prezența fizică cu cea online fiind absolut necesară în intervalele de carantină din perioada pandemiei generate de Covid-19. Însă acest lucru nu este de ajuns pentru consumatorul cunoscător al tehnologiei digitale. Am întrebat ce așteptări au consumatorii de la comercianții cu amănuntul de produse alimentare online și iată ce răspunsuri am primit:
48% își doresc magazine online unice
47% doresc să se lase inspirați prin mediul online de produse oferite de magazine locale
Așadar, mărcile de produse de patiserie și brutăriile care oferă povestiri autentice, din viața reală, au din start un avantaj competitiv. Aceștia îi inspiră pe consumatori prin expunerea de materiale video din propriile laboratoare unde personalul lor arată tehnici de preparare a ciocolatei sau sunt transparenți și furnizează informații despre fiecare etapă din lanțul de aprovizionare.
Pregătiți să comunicați cu audiența și în mediul online? Inspirați-vă de la acești 9 influenceri din domeniul brutăriei și patiseriei, cu un număr masiv de urmăritori TikTok.
În timp ce alimentele proaspete sunt încă recunoscute ca fiind de cea mai bună calitate, din cauza factorilor externi precum perioada pandemică, alimentele ambalate devin din ce în ce mai populare. Menționăm în special pâinea, chiflele și prăjiturile ambalate care au devenit mai atractive în ultimul an. Ambalajul oferă o promisiune de prospețime, contribuie la percepția de calitate și oferă un sentiment de siguranță în ceea ce privește igiena.
În cadrul sondajului nostru, am aflat că există trei indicatori principali pe care oamenii îi folosesc pentru a determina cât de proaspăt este un produs de panificație. Aceștia sunt:
Mirosul și aroma pentru 54% dintre consumatori
Aspectul general și culoarea pentru 47% dintre consumatori
Data la care un produs a fost copt pentru 47% dintre consumatori
Atunci când li se cere să evalueze calitatea generală a alimentelor, consumatorii au ajuns la următorul clasament: alimente proaspete (84%), produse precoapte (50%), alimente ambalate (45%) și alimente congelate (41%).
Igiena va continua să fie o tendință importantă în perioada următoare, ceea ce înseamnă că produsele ambalate vor rămâne favorabile. Dar și brutăriile ar trebui să țină cont de acest trend. Mai puțin de jumătate dintre consumatori (41%) consideră că alimentele neambalate gestionate de angajații magazinelor sunt sigure. Și doar o treime dintre consumatori cred că alimentele neambalate care pot fi ușor manevrate sunt sigure. Luarea unor măsuri de igienă suplimentare pentru a-i liniști pe consumatorii preocupați de igienă va fi cu siguranță utilă.
Principalul criteriu pe care îl avem în vedere atunci când cumpărăm produse de panificație este gustul, care rămâne același. Dar în ultimul am observat un interes crescut pentru produsele de panificație care sunt și aspectuase nu doar gustoase. Social media a declanșat o tendință de bunătăți somptuoase care arată bine în fața camerei. Gândiți-vă la forme extravagante, strălucire și culori îndrăznețe.
Platformele de social media precum Instagram și TikTok sunt foarte vizuale. Fără fotografii și videoclipuri frumoase, impresionante sau amuzante, este greu să construiești o audiență acolo. Acest accent pe aspect este alimentat și mai mult de cumpărăturile online, determinând 59% dintre consumatori să fie de acord că preparatele aspectuoase sunt și gustoase. Mai ales generațiile tinere sunt sensibile la aspectul vizual și premiază experiențele culinare instagramabile.
Sunteți curioși să aflați care sunt cele mai apetisante preparate? Vizionați aceste 6 rețete virale pe TikTok din sfera produselor de patiserie și ciocolaterie.
Consumatorii din zilele noastre cunosc mai multe despre nutriție decât oricând așa încât sănătatea rămâne un important factor când facem referire la consum. Având la îndemână informații relevante, mulți oameni au devenit conștienți de modul în care alimentele le afectează sănătatea și de ingredientele care au un efect pozitiv sau negativ asupra stării lor de bine. În 2021, am văzut consumatori în căutare de produse alimentare care să le îmbunătățească sănătatea sistemului digestiv și sănătatea mintală.
Abordarea generală a nutriției devine din ce în ce mai holistică. Observăm modul în care consumatorii acordă mai multă atenție alimentelor care îmbunătățesc starea de bine și care au efecte pozitive asupra digestiei.
72% dintre consumatori sunt interesați de produsele alimentare care îmbunătățesc sănătatea sistemului digestiv
78% dintre consumatori consideră că îmbunătățirea sănătății sistemului digestiv va avea un efect pozitiv asupra sistemului imunitar
Pentru a-și îmbunătăți sănătatea sistemului digestiv, oamenii apelează la soluții alimentare naturale, cum ar fi legumele cu frunze verzi bogate în nutrienți și produsele fermentate sau probiotice, cum ar fi kombucha, kimchi sau pâinea cu maia. 63% dintre consumatori sunt de acord că prebioticele sunt o modalitate de încredere pentru a-și îmbunătăți sănătatea intestinală și digestia. Legătura pozitivă percepută între sănătatea sistemului digestiv și fibre este și mai puternică, cu 81%.
Sănătatea mintală este în continuă ascensiune în rândul alimentelor sănătoase. Deja 63% dintre consumatori spun că sunt în căutarea unor alimente care să le ofere sănătate mintală. Și aici vedem că abordarea holistică a sănătății se manifestă și în acest caz: 75% dintre oameni sunt de acord că îmbunătățirea sănătății sistemului digestiv are un efect pozitiv asupra stării de bine.
Unii consumatori caută alimente cu ingrediente care acționează în mod activ pentru a reduce stresul, dar legătura dintre alimente și sănătatea mintală nu trebuie să fie atât de complicată. Poate fi la fel de simplu ca și consumul de ciocolată atunci când consumatorii se confruntă cu stres sau anxietate. Acest lucru nu mai este văzut ca fiind "un moment de slăbiciune", ci consumul de ciocolată sau de produse de patiserie pentru un impuls emoțional pe termen scurt face parte acum dintr-un stil de viață echilibrat.
Consumatorii sunt foarte conștienți de ceea ce mănâncă, 66% doresc să fie informați cu privire la proveniența și modul în care sunt produse alimentele lor. Dar consumerismul conștient merge mai departe de atât. Consumatorilor conștiincioși le pasă și de impactul alimentelor consumate. Legumele folosite au un conținut mare de apă? Ouăle provin de la găini crescute în aer liber? Sunt cultivatorii de cafea plătiți corect pentru produsele lor?
Această tendință de a face cumpărături conștiente și etice - alimentată de criza climatică - poate fi observată în toate sectoarele, nu doar în supermarketuri, brutării și patiserii. Sustenabilitatea a devenit un factor esențial în deciziile de cumpărare ale consumatorilor, care încearcă să lase o lume mai bună pentru această generație și pentru cele viitoare. Cele mai importante domenii de interes pentru persoanele care doresc să facă bine mâncând echilibrat sunt: produse pe bază de plante, produse organice, ingrediente naturale, sprijin local și gestionarea deșeurilor.
Alimentația bazată pe produse vegetale devine deosebit de populară. 60% dintre consumatori cumpără alimente vegetale, iar achiziția săptămânală de alimente vegetale s-a dublat față de 2018. Acum, 30% dintre consumatori cumpără alimente de origine vegetală cel puțin o dată pe săptămână.
Dar opțiunea pentru alimente vegetale sau pentru o dietă complet bazată pe plante nu provine doar din preocupări legate de mediu. Impactul alegerilor alimentare asupra sănătății personale joacă, de asemenea, un rol important:
60% sunt de acord că alimentele de origine vegetală au un impact pozitiv asupra mediului înconjurător
56% sunt de acord că alimentele de origine vegetală sunt mai sănătoase decât cele de origine animală
În prezent, alimentația reprezintă mult mai mult decât o simplă nutriție, ea este legată de identitate și de relațiile sociale. În special consumatorii sub 25 de ani doresc să fie informați despre companiile de la care cumpără, deoarece ceea ce mănâncă ar trebui să reflecte cine sunt. Așadar, veniți în întâmpinarea acestor consumatori, oferind informații despre impactul produselor pe care le au produsele voastre asupra planetei, asupra oamenilor și a animalelor.
Gustările fără regrete cu opțiuni de origine vegetală sunt soluția pentru viitor, iar aceste 5 concepte deschid acest drum.
Este esențial să aveți o prezență activă în mediul online, cu pagini de social media și un site web cu informații relevante despre produse. Consumatorii verifică recenziile online și paginile de Instagram înainte de a vizita un nou magazin sau de a comanda mâncare de la o cafenea, astfel încât, pentru a rămâne relevante, întreprinderile trebuie să fie online. Oricum, acolo se întâmplă majoritatea cumpărăturilor.
Restricțiile din ultimul an au accelerat și ele trecerea la cumpărăturile online:
12% dintre consumatorii globali cumpără produse alimentare online cel puțin o dată pe săptămână
17% comandă online cel puțin o dată pe săptămână mâncare la pachet
57% consideră că toate magazinele și restaurantele ar trebui să ofere posibilitatea de livrare la domiciliu
Iar 37% dintre consumatori sunt chiar pregătiți pentru o livrare de alimente complet automatizată, fără intervenție umană, ei vor ca prăjiturile să le fie livrate cu mașini autonome sau cu drone.
Cea mai mare provocare pe care această tendință o aduce pentru industria de panificație și patiserie este asigurarea consumatorilor că prospețimea și calitatea produselor de panificație și patiserie pe care le cumpără online sunt aceleași cu cele pe care le cumpără în magazin. Prin urmare, oferiți informații despre modul în care pregătirea, ambalarea și termenele de livrare asigură produse super proaspete de care să se bucure acasă.
Interesați să descoperiți mai multe detalii despre cele mai recente comportamente de consum din industria de brutărie, patiserie și ciocolaterie? Citiți articolele următoare: